Market maker

Hoe handelt een market maker nou op de beurs?

Een market maker is een instelling die handelt op de beurs. Niet iedereen mag zomaar handelen op de beursvloer, dit is voorbehouden aan de market makers.

Ze kopen en verkopen effecten in opdracht van de klanten.

Stel dat je je effecten van bedrijf XYZ wil verkopen tegen €10.25 per stuk. Wanneer je marktorder (een order om te verkopen tegen de huidige prijs, dit in tegenstelling tot een limietorder) naar de markt wordt verstuurd, zullen de market makers bieden om je effecten te mogen kopen. Als ze veel aankooporders voor je effecten zien, zullen ze misschien €10.50 bieden voor je aandelen. Ze weten immers dat er vraag naar is en kunnen ze misschien doorverkopen tegen €10.60. Wanneer de vraag naar effecten van XYZ maar mager is, zullen ze maar €10.00 bieden, in de hoop ze voor €10.10 door te verkopen.

Market makers zullen nooit effecten kopen en verkopen tegen dezelfde prijs. Het verschil tussen ask en bid noemt men spread, en dit is in feite de vergoeding die market makers opstrijken voor hun diensten.

De spread is afhankelijk van het aantal aandelen dat er per dag wordt verhandeld. Dit noemt men volume. Het volume is ook terug te vinden wanneer je de koers van een aandeel opvraagt. Bij een hoog volume, zal de spread klein zijn. De market maker kan de aangekochte aandelen immers snel weer van de hand doen.

Wanneer het een klein volume betreft, loopt de market maker het risico om de aandelen een lange tijd te moeten bijhouden (tot er weer een koper opdaagt), misschien zelfs zolang dat hij de aandelen met verlies moet verder verkopen.

Hoe wordt een prijs gevormd op de beurs

Wanneer je de koers van een aandeel opzoekt, krijg je ongeveer iets te zien zoals de afbeelding hieronder. Dit voorbeeld is de koers van het aandeel KBC, dat noteert op Euronext Brussel:

Bovenaan wordt de koers van het moment getoond (in dit geval 46.20). Daarnaast vermeldt men de afwijking ten opzichte van de slotkoers van de vorige beursdag. Lager worden de bid en de ask vermeld, evenals het volume.

  • Ask: de ask is de prijs die de bank aan je vraagt (ask) wanneer je dit aandeel wil kopen.
  • Bid: de prijs die de bank je wil bieden (bid) voor je aandelen.
  • Spread: verschil tussen bid en ask.
  • Deze spread gaat naar de market maker, als compensatie voor zijn geleverde werk.
  • Een market maker is een instelling (bedrijf) dat orders aanneemt en deze doorstuurt naar de markt.
  • We kunnen ook zien hoeveel orders er liggen te wachten voor een bepaald aandeel, samen met de respectievelijke prijs.
  • Dit noemt men de diepte van de markt. Onderstaand voorbeeld is de diepte van de markt voor het Amerikaanse aandeel eBay.

Zoals je ziet, bedraagt het hoogste bod (bid) 88.25 en de koper wil tegen deze prijs 55 stuks kopen. Maar er is wel een probleem: de laagste vraagprijs (ask) bedraagt 88.50 en tegen deze prijs wil de verkoper 870 stuks verkopen. Op dit moment is er dus geen overeenstemming over de prijs en zal er niet gehandeld worden.

Er zijn een aantal oplossingen om dit probleem te verhelpen: de koper kan zijn biedprijs verhogen naar 88.50 of de verkoper kan de vraagprijs laten zakken tot 88.25. Wanneer niemand de prijs aanpast, is er geen handel en er wordt pas gehandeld wanneer er een nieuwe koper of verkoper opduikt, die wel tegen deze prijzen wil handelen. Stel dat de koper zijn biedprijs verhoogt naar 88.50. Dan kan hij alle effecten kopen, want de hoeveelheid bij de vraagprijs van 88.50 is 870, terwijl de koper er maar 55 wenst te kopen.

Wanneer hij in plaats van 55 stuks, een order voor 1000 stuks had ingezet, zou hij er slechts 870 kunnen kopen. Zijn order wordt dan gedeeltelijk uitgevoerd. De koper kan zijn biedprijs verhogen, waardoor hij de overige 130 stuks kan kopen tegen (in dit geval) 88.64.

Best kan je steeds werken met limietorders. Wanneer je limieten gebruikt, geef je een maximumprijs op die je wil betalen voor de aandelen, of een minimumprijs die je voor je effecten wil ontvangen. Zo kom je nooit voor verrassingen te staan.